Isnin, 3 Oktober 2011

AKU TELAH JATUH CINTA

Alhamdulillah...masuk minggu ini adalah minggu ke-4 bagi sem 3.. Alhamdulillah..berjaya juga aku jatuh cinta pada semua subjek sem 3...lepas kenal diorang dan faham apa yang akan aku dapat..makin seronok belajar..
        Kuliah setiap pagi Isnin adalah ORGANISASI DAKWAH MASA KINI. DR RUMAIZUDDIN sbgai lecturer.. minggu 1 & ke2 punyalah susah nak paham apa doc ni lecture..bila dapat kitab n tanya2 senior cara nak study sbjek ni..bru lah pham..malam nak masuk kelas minggu lpas..msg k.ibah(senior tahu 4 n jgk senior d sek dlu) dia ckp doc ni ok je..study sebelum n slpas clas dia..siap nangis lagi malam 2..huhu alhamdulillah..minggu ke-3 aku dah start suka subjek ni.. Pada awal bab subjek ni m enceritakan bagaimana Islam masuk ke Semenanjung MAlaysia..iaitu melalui 2 jalan..Laut India dan Laut china..ada lagi la yang dibahaskan..pertengahan pula akan belajar pasal organisasi dakwah..contohnya ABIM,PAS,JAKIM dan banyak lagi..teruja nak belajar. utk subjek ni tak dapat lagi bahas tapi group dah bahagi dah..Alhamdulilah..
         Kuliah petang isnin pulak TARIKH WA RIJAL AL-DA'WAH..PROF MADYA DR MOSBAH MANSOUR sbgai lecturer..doc ni dari Mesir..beliau ckp td dalam clas tutor saya ajar kamu b.arab..kamu ajar saya b.melayu..he3 dalam clas td aku yg kne translate apa yang dia syarah dlm bm..sbb duk btol2 dpan dia n paling kuat ckap FAHAMM..he3 alhamdulillah.. Dalam subjek ni kteorang akan belajar pasal sejarah khulafa ar-rasyidin dan beberapa tokoh ulama' yang masih ada spt dr.yusof al-qaradhowi dan ramai lagi. Hmm..bahas bru je dapat td..kena ambik 1 tajuk dalam muqarrar dan buat dalam kumpulan(2orang)alhamdulillah..dah dapat partner..jiran aku di hostel..he3
         Pagi selasa plak kuliah Ulum Hadis..DR.NAJM ABDURRAHMAN yg ajar..beliau dari Baghdad,Iraq dan tidak bleh berbahasa melayu. Beliau akan cari student laki yg paham utk syarah kpd kami dlm bm..he3 Tak dpt lagi bahas utk subjek ni..minggu lepas doc tak masuk..
         petang selasa pulak,AL-QIYADAH WA IMAMAH,lecturer DR YUSOF KHALID, lecturer yg ajar kteorang leadership masa sem 2..bezanya kali ni dia akan lecture dlm b.arab.. dalam subjek ni kami akan belajar mengenai kepimpinan..termasuklah ciri2 dan syarat2 pemimpin.. Dah dapat 2 bahas..individu n kumpulan,sepatutnya kumpulan aku dah bentang minggu lepas,tapi disebabkan clas ditunda jadi tunda jgk la presen..he3 baca bismillah..aku cabut undi dpt kump 1..terjerit ahli kump..last2 ckp nasib baik kita dpat group awal..he3 nasib baik aku tak dipersalahhhkan..kteorang kena bentang pasal bab 1 n fasal 1 dalm muqarrar..iaitu ta'rif imamah..(pemimpin) bahas fardi kena cari 1 tajuk berkaitan dgn politik..fkir2 igt nak ambik pasal kepimpinan khalifah umar abd aziz..tak tanya lagi dr.kamal (tutor) bleh tak ..
       hari rabu free..he3 ada 1 clas tutor tp kteorang mitak ngn dr.mosbah nak tukar hari isnin..
       Hari Khamis kuliah ngan DR ADANAN MAT JUNOH..subjek PENGURUSAN ORGANISASI..doc pernah ajar OB masa sem 2 dulu..insyaALLAH target aku nak dpat A palk sbjek dr.adanan..he3 subjek ni pasal pengurusan la banyak..stakat 2x kuliah aku belajar pasal ta'rif je dlu..subjek ni la 1-1 nye dalam bI..yg lain sume BA..tak dapat lagi assignment coz tak de lagi tutor ngn doc..minggu lpas semua pelajar da'wah kena hadir ke PWTC..ada program anjuran fakulti kat sana..
       sekarang..tiba hari Jumaat dah..he3 pagi yg penuh barokah ini kami ada kuliah ngn DR.MUHAIMIN..ULUM AL-QURAN..doc ni syadid sikit markah dia..huhu time blaja ulum quran tringat kat ust rosli,yg ajar ulum quran masa stam dulu.. hari jumaat ada 2 clas je..ptg tutor ngan doc adanan..semua tutor ngn dia hari jumaat dia tak kan tukar hari lain..motif beliau..tak nak student set hari jumaat cuti..dia sndri kije 7hari seminggu..aku setuju ngn dr.adanan..he2 so..bleh la lepak kat libry sambil tunggu clas pkul 4..he3
        Kesimpulannya..aku dah bleh serasi ngn semua subjek n lecturer..ALHAMDULILLAH..

SETIAP KEBAHAGIAN YANG DIKECAPI PASTI ADA UJIAN YANG MENCELAH..MOGA AKU TABAH DAN SABAR MENGHADAPINYA..UJIAN DICIPTA UNTUK DIUJI DIMANA TAHAP KEIMANAN SESEORANG.. WALLAHU TAALA A'LAM...



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Bicara Khalifah